قیمت گذاری غیرکارشناسی، بهای تایرهای لودری را 4 برابر کرد
به گزارش «اخبار خودرو»،به نظر میرسد خطای محاسباتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در قیمتگذاری تایرهای راهسازی، قیمت برخی سایزهای لودری را تا 4برابر قیمت مصوب در بازار افزایش داده است. اگرچه وزارت صمت در زمان تخصیص ارز ترجیحی به واردات تایرهای سنگین مبالغ سنگینی را به واردات تایرهای معدنی و راهسازی اختصاص داده بود اما بهدلیل نبود سازوکار نظارتی بر فروش و قیمتگذاری این تایرها، برخی تجار از فروش محصولات راهسازی و معدنی سودهای کلانی کسب کردهاند.
به گزارش روزنامه «دنیایخودرو» امسال سازمان حمایت برای اولینبار قیمتگذاری تایرهای OTR را در دستور کار قرار داد و در شرایطی که سایر سایزها و انواع تایر بهطور میانگین 55درصد افزایش قیمت داشتند، تایرهای لودری تولید داخل با کاهش عجیب قیمت به جای افزایش مواجه شدند. علت اصلی این امر محاسبه قیمت تمامشده این محصول در گروه تایرهای کشاورزی بود که باعث شد قیمت تایرهای لودری لاستیک البرز 20درصد،گروه صنعتی بارز، 2درصد و لاستیک دنا 25درصد کاهش یابد. این شیوه از قیمتگذاری باعث شد کارخانههای تایرساز داخلی یا این گروه محصول را از سبد محصولات خود حذف کنند یا تولید آن را به شدت کاهش دهند.
اتفاقی که سبب شد درنهایت قیمت تایرهای لودری در سایزهای 23.5،20.5 و 17.5در بازار مصرف به شدت افزایش پیدا کند. به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» از بازار تایر، قیمت تایرهای 23.5لودری تولیدشده در گروه صنعتی بارز که بر اساس قیمتگذاری سازمان حمایت باید هر جفت 22میلیونتومان به فروش برسد در بازار تا 80میلیون تومان نیز خریدوفروش میشود. هر جفت تایر با سایز 20.5نیز به جای فروش به قیمت 18میلیون تومان نزدیک به 65میلیون تومان معامله میشود و هر جفت تایر 17.5نیز که قیمت مصوب 12میلیون تومانی برای آن درنظر گرفته شده است قیمتی نزدیک به 40میلیونتومان دارد. همین اتفاق برای تولیدات سایر کارخانهها نیز رخ داده است و محصولات دو تایرساز دیگر یعنی لاستیکالبرز و دنا در بازار نایاب شدهاند.
بر اساس آمارها، گروه صنعتیبارز میزان تولید این سه سایز از محصولات را که تا پیشاز قیمتگذاریهای جدید روزانه نزدیک به 30حلقه از آنها تولید میکرد، به 15حلقه در روز رسانده است که خود نشان از کاهش 50درصدی تولید این گروه تایرها در این مجموعه دارد. اما ازسویدیگر گزارشها از بازار تایرهای لودری وارداتی حکایت از جولان برخی واردکنندگان این سایزها میدهد بهطوریکه حتی قیمت هر جفت تایر وارداتی در سایز 23.5 به 100میلیون تومان نیز می رسد.
حال به نظر میرسد با تصمیم اخیر سازمان حمایت و قیمتگذاری غیرکارشناسی محصولات فوق که باعث توقف تولید یا کاهش شدید تولید تایرها شده است، این واردکنندگان هستند که میدان را بهدست گرفته و برنده این بازی شدهاند. این درحالی است که فروش تایرهای OTR وارداتی اگرچه مشمول فروش از طریق سامانه است اما بهدلیل فراهم نبودن سازوکارهای لازم، هرآنچه تایر از این گروه محصول با ارز 4200تومانی به کشور وارد شد به صورت آزاد فروخته شده، و حالا قیمتها به جفتی 100میلیون تومان نیز رسیده است. مشکلی که رفع آن، رصد نهادهای نظارتی و وزارت صمت درخصوص نحوه توزیع این تایرها را میطلبد تا مشخص شود میلیونها دلار ارز دولتی تخصیصیافته برای واردات تایرهای راهسازی و معدنی به چه شکل و شیوهای هزینه شده و تایر با چه قیمتهایی به دست مصرفکننده نهایی رسیده است. مصرفکنندهای که برخلاف مشتریان تایرهای باری-اتوبوسی و سواری، کمتر دست به اعتراض میزند و همین نکته این گروه محصول را به بازاری سودهده برای برخی تجار تبدیل کرده است.