جمعه, 31 فروردین 1403 - April 19, 2024

 

 

افزایش تدریجی قیمت تایر به دلیل حمایت از مصرف‌کننده در دستور کار تایرسازان

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن اشاره به رشد هزینه‌های تولید و لزوم افزایش 90 درصدی قیمت تایر، حمایت از مصرف‌کننده را دلیلی بر افزایش تدریجی نرخ این محصول بر مبنای 50 درصد اعلام کرد.  

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن اشاره به رشد هزینه‌های تولید و لزوم افزایش 90 درصدی قیمت تایر، حمایت از مصرف‌کننده را دلیلی بر افزایش تدریجی نرخ این محصول بر مبنای 50 درصد اعلام کرد.

محمدرضا تقی گنجی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص افزایش قیمت تایر و میزان تاثیر نرخ ارز بر آن اظهار داشت: 30 درصد از مواد اولیه تولید تایر وارداتی و بر اساس نرخ ارز محاسبه می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز 4200 تومانی به 27 هزار تومان تصمیم بر افزایش 50 درصدی قیمت تایر اتخاذ شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص میزان تاثیر حقوق و دستمزد بر قیمت تایر گفت: دستمزدها خیلی بر قیمت این کالا اثرگذار نیست.

تقی گنجی همچنین در خصوص نرخ مواد اولیه تولید داخل طی سه ماه گذشته تصریح کرد: مواد اولیه پتروشیمی از کیلویی 10 هزار تومان به کیلویی 40 هزار تومان رشد قیمت داشته و علاوه بر آن با افزایش فاحش نرخ سایر مواد از جمله نخ تایر، دوده و اکسید روی مواجه هستیم.

وی معتقد است: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه وارداتی و داخلی برآوردها حاکی از ضرورت افزایش حدود 90 درصدی قیمت تایر بود اما به دلیل حمایت از مصرف‌کننده تصمیم بر افزایش تدریجی نرخ این محصول تا حدود 50 درصد گرفته شد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص تاثیر افزایش نرخ تایر بر بروز بی‌ثباتی و تلاطم در بازار بیان کرد: بنده با این موضوع موافق نیستم زیرا هر کالایی از یک قیمت تمام شده برخوردار است؛ همان طور که کالایی نظیر لبنیات از اردیبهشت سال جاری تاکنون 5 مرتبه افزایش قیمت را به خود دیده و دلیل آن، گرانی قیمت تمام شده تولید بوده است.

تقی گنجی با اشاره به سود 15 درصدی تولیدکنندگان تایر از عرضه این محصول به بازار افزود: کارخانجات ضمن عرضه تایر با هر قیمتی تنها سود 15 درصدی را دریافت می‌کنند نه بیشتر از آن و با صعود نرخ مواد اولیه ناچار از افزایش قیمت محصولات خود هستند.

وی با بیان اینکه ارز اختصاصی به تایرسازان تا خرداد ماه سال جاری بر پایه قیمت 4 هزار و 200 تومانی بوده است، اذعان داشت: پس از خرداد ماه ارز نیمایی به این صنعت با نرخ 27 هزار تومان تعلق گرفت. تولیدکنندگان همواره بر مبنای گرانی ارز و مواد اولیه، قیمت تمام شده تولید را به اضافه 15 درصد سود محاسبه می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص حمایت‌های دولت از صنعت تایر یا ارائه تسهیلات طی چند سال اخیر گفت: تاکنون هیچ حمایت و ارائه تسهیلاتی از سوی دولت به این صنعت اختصاص نیافته است.

تقی گنجی در خصوص وضعیت ثبت تولید و فروش تایر در سامانه جامع تجارت و عملکرد این سامانه تاکید کرد: تمام تایرهای خروجی از کارخانجات در سامانه جامع تجارت به ثبت می‌رسد و خریداران نیز ضمن ثبت و اعلام دریافت کالا پس از ارائه حواله از سوی ادارات صنایع و معادن استان به توزیع تایر می‌پردازند.

وی در پایان با اشاره به تداوم فعالیت سامانه جامع تجارت خاطرنشان کرد: به واسطه تلاش‌های وزارت صمت در جهت بهبود عملکرد این سامانه، مشکلات به طور تقریبی مرتفع شده و تمامی کارخانجات اقدام به ثبت تولید و فروش محصولات در این سامانه می‌نمایند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران