دورنمای گرانی لاستیک خودرو؛ دلایل گرانی تایر در بازار چیست؟
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که در بازار شاهد نوسانات قیمتی در برخی محصولات هستیم، این نوسانات گریبان لاستیک خودرو را هم گرفته است. طبق مشاهدات میدانی در بازار، لاستیک انواع خودروی سواری، ۲ تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته است، این در حالی است که طرح فروش دولتی با هدف ثبات نسبی قیمت این کالا اجرا شده است.
در طرح فروش دولتی لاستیک، امکان فروش اینترنتی و فروش حضوری فراهم شد. طرح فروش اینترنتی این محصول را برای تولیدکنندگان راه اندازی کرده اند اما این طرح با مشکلات عجیبی مانند کمبود عرضه و ایرادات فنی بسیار همراه است و فروش حضوری تایر دولتی هم به دلیل محدودیت نمایندگان فروش و همچنین تعداد کم تایرهای تخصیص یافته، باعث ایجاد صفهای طولانی و فرآیندی زمانبر شده است، که در نتیجه بسیاری از متقاضیان را از دریافت تایر دولتی منصرف کرده است. در مجموع این موانع و محدودیت ها در طرح فروش دولتی لاستیک را عاملی برای گرانی لاستیک می توان دانست.
طبق گفته کارشناسان این صنعت، تا اسفند ماه سال گذشته وضعیت مناسبی در بازار تایر حاکم بود، اما با توجه به افزایش قیمت ۳۰ درصدی در فروردین ماه سال ۹۹، توزیع لاستیک با مشکل مواجه شده است و تنها دو شرکت نسبت به عرضه لاستیک اقدام کرده اند و در نتیجه تایر سواری در بازار با کمبود شدیدی مواجه شده است.
حال این سوال مطرح است که با وجود اینکه تولیدکنندگان لاستیک می گویند به اندازه نیاز بازار، تولید صورت گرفته است، «علت اصلی کمبود و گرانی تایر چیست؟» این لاستیکهای تولید شده در کدام انبارها مخفی شدهاند و چرا دستگاههای نظارتی از کشف آنها ناتوان هستند.
الزام ثبت قیمت در سامانه جامع تجارت
به گفته داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر، تولیدکنندگان باید قیمتها و اطلاعات تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت کنند، اما مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و این تکلیف قانونی به درستی انجام نشده است، بنابر اظهارات او باید از تولیدکنندگان پرسید که لاستیکهای مازاد به کجا میرود؟
همچنین مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنف تایر ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت آشفتگی بازار تایر، بیان کرد: بازار تایر مدتی دچار آشفتگی بود و یکی از علتهای این آشفتگی سرگردانی برخی برای فروش این کالا بود، چرا که تصور می کردند لاستیک گران می شود، در نتیجه این کالا را احتکار کردند تا قیمت آن تصویب شود و بعد اقدام به فروش این محصول کنند.
او بیان کرد: بسیاری انتظار تورم در این صنعت را داشتند و این انتظار باعث شد تا رغبتی برای فروش کالا نداشته باشند. با افزایش نرخ ارز، قیمت تایر نیز ۳۰ درصد افزایش یافت و این رویه باعث شد که دیگر افراد تمایلی به نگهداری کالا نداشته باشند و در نتیجه اقدام به فروش آن کردند.
نظارت در صنعت تایر؛ شدنی یا نشدنی؟
سخنگوی انجمن صنف تایر ایران در خصوص نظارت در صنعت تایر، تصریح کرد: هر کارخانهای در کشور بالغ بر ۱۰۰ نماینده در کشور دارد و ساختار نظارتی باید وارد این عرصه شود تا بتوان از گران فروشی این کالا جلوگیری کرد.
تنها در ادامه بیان کرد: تولیدکنندگان در تلاش برای تامین مواد اولیه برای تولید کالا و در نهایت ارائه آن برای مردم هستند و نمیتوانند کار نظارتی را انجام دهند، بنابراین لازم است سازمان تعزیرات وارد این عرصه شود تا بتواند از گران فروشی جلوگیری به عمل آورد.