پنجشنبه, 9 فروردین 1403 - March 28, 2024

 

 

فروش اجباری تایر در قالب سبد به نمایندگان ممنوع است

فروش اجباری کالا به‌همراه کالای دیگر که سال‌ها تحت‌عنوان اعلام سبد فروش تایر توسط تولیدکنندگان این محصول انجام می‌شد، براساس ماده ۱۵قانون تعزیرات‌حکومتی ممنوع است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد کرد.  

‌وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای  سرمایه‌ای و  خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان در نامه‌ای خطاب به مدیران‌عامل ۸شرکت تایرساز  داخلی خواستار  توقف فروش اجباری کالا به‌عاملین و نمایندگی‌های پخش تایر شد و روند حاکم بر فروش  تایر توسط شرکت‌های تولیدکننده را تخلف و قابل‌پیگیری قانونی دانست. 

وحید منایی در نامه‌ای که خطاب به مدیران‌عامل شرکت‌های لاستیک‌دنا، ‌پارس،‌ البرز، ‌ایران‌تایر،‌کویرتایر، ‌یزدتایر، ‌آرتاویل‌تایر و گروه صنعتی بارز نوشته است؛ از فروش محصولات شرکت‌های مذکور به‌صورت سبدی  یا به‌همراه محصولات جانبی به عاملین و نمایندگی‌های  پخش انواع تایر به‌عنوان تخلف یاد کرده و یادآور شده است: «به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان تایر ناشی‌از تخلفات فروش اجباری  تایرهای کم‌مصرف یا محصولات جانبی مانند تیوب و نوار؛ شرکت‌ها مکلفند از این شیوه فروش اجتناب کنند.»

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان تاکید کرد شرکت‌های تایرساز  علاوه‌بر  اجتناب از تخلف فروش اجباری کالا باید تولید و عرضه حداکثری تایرهای پرمصرف را در برنامه تولید خود قرار دهند و نسبت به کاهش تولید اقلامی که در شرایط کنونی کاربرد ندارند، اقدام کنند. 

وی البته یادآور شده است روند فعلی فروش توسط شرکت‌های تولیدکننده تایر  تخلف است و در صورت ادامه و تکرار تخلفات ناشی‌از فروش اجباری و احراز  آن،‌ با شرکت‌های متخلف براساس ماده ۱۵قانون تعزیرات حکومتی برخورد قانونی خواهد شد. 

به گزارش «دنیای ‌خودرو» قانون تعزیرات حکومتی؛ مصوبه اسفندماه سال۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام است و براساس ماده ۱۵این قانون فروش اجباری کالا به همراه کالای دیگر در سطح عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی تخلف است و  جریمه‌ای از یک تا دوبرابر ارزش کالای تحمیلی را برای فروشنده به همراه دارد.

درهمین رابطه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران پاسخی عجیب و پرابهام به معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان داده و فروش سبدی کالا را امری  سابقه‌دار و ۵۰ساله در این صنعت دانسته است. 

وی تاکید کرده عده‌ای سودجو در بازار  با این شیوه فروش مشکل دارند و سایر تجار سال‌هاست با همین روش در کنار شرکت‌های تایرسازی ایستاده‌اند، حتی افراد بسیاری خواستار دریافت نمایندگی با همین شرایط فروش سبدی هستند و همواره تعدادی  از این افراد توسط سازمان حمایت برای دریافت نمایندگی به شرکت‌های تایرسازی معرفی می‌شوند. 

وی با تاکید بر اینکه درصورت برچیده شدن فروش سبدی، ‌نمایندگان تایرسازان تنها محصولاتی را که سود ویژه‌ای دارند و مورد استفاده عموم هستند، انتخاب و خریداری می‌کنند و کالاهایی که مورداستفاده نیستند، خریداری نخواهد داشت. 

به‌همین‌دلیل شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود مجبور به کاهش پرسنل و خطوط تولید خواهند بود. وی البته توضیح نداده است چرا شرکت‌ها به جای تولید کالاهای پرتقاضا و تامین نیاز بازار  برای جلوگیری از ایجاد تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار،‌ همچنان بر تولید کالاهای بدون‌مشتری تاکید دارند و حاضر به تغییر سبد محصول خود به سمت کالاهای پر تقاضا نیستند. 

وی باردیگر خواهان ادامه‌دار شدن روند فعلی فروش شده و این شیوه فروش را که سازمان حمایت از آن به‌عنوان فروش اجباری کالا یاد کرده، راهی برای جلوگیری از سودجویی برخی  افراد خاص دانسته است. در ادامه باید گفت منظور از ماده ۱۵: عبارت است از فروش اجباری کالا به همراه کالای دیگر درسطح عمده فروشی یا خرده فروشی.‌ تعزیرات فروش اجباری به شرح زیر است:
‌جریمه از یک تا دو برابر ارزش کالای تحمیلی.»

منبع خبر:

دیدگاه کاربران