پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 - April 25, 2024

حداکثر فشار بار و حداکثر فشار باد لاستیک باید بر روی جداره‌ی لاستیک‌ هایی که در آمریکای شمالی به فروش می‌رسند، درج شوند.

 

 

فشار باد لاستیک معمولاً بر حسب “پوند بر اینچ مربع” (psi)، کیلوپاسکال (kPa) یا بار (bars) بیان می‌شود. در سطح دریا، فشار جو برابر است با فشاری که 1 کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع از سطح وارد می‌نماید. این فشار 1 بار در نظر گرفته می‌شود و برابر است با 1 کیلوپاسکال یا 7/14 پوند بر اینچ مربع فشار.

یادآوری: psi 1 = kPa 895/6

لاستیکی با سایز 225/50R16 92V که ما هم در مثال خود از آن استفاده کرده‌ایم، بیشترین بار و بیشترین فشار باد لاستیکی را دارد که بر روی جداره‌ی آن درج شده و به صورت زیر است:

کدهای مورد استفاده در آمریکای شمالی

حداکثر فشار بار برابر است با 630 kg (1389 Lbs)

حداکثر فشار باد برابر است با 300 kPa (44 Psi)

کدهای درج‌شده نشان می‌دهند که در سایز 225/50R16 92V که ما در مثال خود از آن استفاده کرده‌ایم، لاستیک باید بتواند بار اسمی برابر با 630 kg (1,389 pounds) را تحمل نماید. همچنین این کد نشان می‌دهد که ماکسیموم فشار باد برای این لاستیک برابر است با 300 kPa (44 psi).

مهم آن است که حداکثر بار به صورت اسمی و برای موارد خاصِ صنعتی مشخص می‌شود و این مقدار معمولاً کمتر از حداکثر فشار وارده بر لاستیک است. فشارهای بادی که برای تعیین حداکثر بار قابل تحمل توسط لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، مبتنی بر استانداردهای صنعت برای سیستم اندازه‌گیری هستند که برای لاستیک از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

 

اما ماکسیموم فشار باد ممکن است از این هم بیشتر باشد، مثلاً برابر با 300 kPa (44 psi) در این مثال یا حتی برابر با 350 kPa (51 psi) باشد. این کار انجام می‌شود تا بهترین عملکرد برای تنظیم لاستیک‌ هایی با قابلیت سرعت بالا ، کیفیت کنترلی و یا مقاومت در برابر غلتش برای یک خودرو به دست آید.

نکته‌ی مهم آن است که مالکین خودرو باید به پلاکارد اطلاعاتی لاستیکِ خودروی خود (که معمولاً در دسته‌ی درب خودرو قرار داده می‌شود) و یا به کتابچه‌ی راهنمای خودرو که در آن، فشارهای باد مناسب برای شرایط رانندگی مختلف خودرو بیان شده است، مراجعه نمایند.

 

 

   تاریخ ثبت: 1399/02/14     |     تعداد بازدید:1184 |
دیدگاه کاربران