شنبه, 1 اردیبهشت 1403 - April 20, 2024

1- میشلین فرانسه:

میشلین یک شرکت لاستیک سازی فرانسوی است. این شرکت یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کننده لاستیک است که در سال 1889 توسط برادران میشلین تاسیس شد. این شرکت در سال 1988 شرکت بی اف گودریج و پس از آن شرکت های دیگری مانند ریکن، یونی رویال، نتاروس و کومورا را به زیر مجموعه های خود اضافه کرد و بر قدرت خود افزود. میشلین در حال حاضر برای موتورسیکلت، دوچرخه، ماشین و هواپیما لاستیک تولید می کند.

2- کونتیننتال آلمان:

شرکت کونتیننتال بزرگترین شرکت تولید کننده لاستیک در آلمان است. این شرکت در شهر هانوفر آلمان قرار دارد. در سال 1871 به عنوان یک شرکت در زمینه تولید کائوچو فعالیت می کرد. بعد از آن کم کم به تولید لاستیک روی آورد و توانست خود را به عنوان یک شرکت بزرگ تولید کننده تایر در آلمان و جهان مطرح کند.

3- گودیر آمریکا:

شرکت لاستیک سازی گودیر در 1898 توسط آقای سیپرلینگ در ایالت اوهایو تاسیس شد. این شرکت تولید کننده تایر برای کامیون، ماشین های مسابقه ای ، ماشین آلات کشاورزی و راه سازی و… می باشد. شرکت گودیر در زمینه تولید لاستیک برای رقابت های فرمول1 موفق ترین در طول تاریخ بوده است.

گودیر تایر، (به انگلیسی: Goodyear Tire) شرکت تایر و لاستیک‌سازی آمریکایی است، که در سال ۱۸۹۸ توسط "فرانک سیبرلینگ"، در شهر اکران، اوهایو تاسیس شد. گودیر تولید کننده انواع لاستیک‌ها، برای خودرو، کامیون‌های تجاری، کامیون‌های سبک، اتومبیل‌های مسابقه، هواپیما، تجهیزات کشاورزی و همچنین کلیه لاستیک‌های ماشین‌آلات سنگین، می‌باشد. نام این شرکت، از نام چارلز گودیر، مخترع نوعی لاستیک، گرفته شده است. وی این لاستیک را، در سال ۱۸۳۹ اختراع کرد و نکته قابل توجه اینست، که گودیر هیچوقت با این کمپانی ارتباط مستقیم نداشته است. شرکت گودیر، اولین بار، برای ساخت نوعی بالون هوایی کوچک، بنام گودیر، در سراسر جهان شناخته شد. این نوع بالون، در سال ۱۹۲۵ اولین پرواز خود را انجام داد. این نوع بالون، که بعدها به بالون گودیر معروف شد، امروزه یکی از آیکون‌های تبلیغاتی در ایالات متحده بشمار می‌رود. این شرکت موفق‌ترین تولیدکننده تایر در تاریخ مسابقات فرمول یک است و رکورد گودیر در این مسابقات، دست‌نیافتنی می‌باشد.

4- بریجستون ژاپن:

شرکت بریجستون در سال 1931 توسط آقای شیجیرو ایشیباشی در ژاپن تاسیس شد. در سال 2015 بزرگترین تولید کننده تایر در جهان بوده است. شرکت بریجستون در 24 کشور شعبه دارد و تولیدات خود را در بیش از 140 کشور عرضه می کند.

5- پیرلی ایتالیا:

شرکت تولید لاستیک پیر لی در سال 1872 توسط فردی به نام باتیستا پیرلی در شهر میلان پایه ریزی و شروع به کار کرد. یکی از بزرگترین تولید کنندگان تایر برای مسابقات فرمول 1 می باشد. در سال 2011 شرکت پیرلی به عنوان تولید کننده خاص لاستیک موتور تا سال 2015 انتخاب شد.

6- هنکوک کره:

شرکت تولید کننده تایر هنکوک ذز سال 1941 تاسیس شد و هم اکنون دفتر مرکزی آن در سئول است. فروش این تایر در سال 2007 3.5 میلیارد دلار بوده است.

7- یوکوهاما ژاپن:

این شرکت در سال 1917 با مشارکت شرکت گودریج و شرکت یوکویاما که در زمینه کابل سازی فعالیت داشت به وجود آمد. این شرکت در سال 1969 به ایالات متحده آمریکا توسعه یاقت. در آمریکا در غرب میسی سی پی و ویرجینیا این تایر تولید می شود.

8- اپولو هند

شرکت اپولو در سال 1976 تاسیس شد. این شرکت در سال 2011 از نظر بزرگی با درآمد 2.5 میلیارد دلار در رتبه 17 قرار دارد. 62.6درصد درآمد این شرکت از هند و 27.9 از اروپا و 9.5 درصد از آفریقا است.

 

9- کوپر آمریکا:

شرکت کوپر در ژوئیه 1960 تاسیس شد. این شرکت متخصص در زمینه طراحی و تولید تایر کامیون ، موتور سیکلت و لاستیک های مسابقه ای می باشد. دفتر مرکزی این شرکت در اوهایو قرار دارد.

10- دانلوپ انگلیس:

شرکت دانلوپ در سال 1985 در انگلیس تاسیس شد. تولید کننده انواع تایر خودرو های سواری، کامیون، موتورسیکلت و مسابقه ای می باشد. لاستیک دانلوپ کارخانه است که توسط چند کمپانی اداره میشود که مهمترین انها گودیر و رابر امریکا میباشد و در امریکای شمالی اروپا استرالیا و نیوزلند کارخانه ای دیگه تاسیس کردند . در هند نیز با برند دانلوپ ایندیا ال تی دی شناخته شده است که تنها مصرف کشور خود را تامین میکند و صادرات به کشورهای دیگر ندارند.
این شرکت در قاره آسیا در کشورهایی چون ژاپن ، چین ، اندونزی ، هند ، تایلند و حتی روسیه دارای شعبه میباشد .جالب است در امریکای لاتین با برند سومیتومو شناخته شده است که خود سومیتومو به یکی از برندهای شناخته شده تبدیل شده . دانلوپ در تولید تایرهای موتورهای اسپرت تخصص خاصی دارد و در بیشتر مسابقات رالی در طول سالیان متوالی همیشه جز اسپانسرها بوده است. جالب است که بدانید این شرکت اصیل ایتالیایی استارت کارخود را در بیرمنگام انگلیس زده است .

شرکت های خودروسازی مانند مرسدس بنز – بی ام دابلیو – تویوتا – لکسوس و … از لاستیک دانلوپ در خودروهای ساخت خود استفاده می نمایند . لاستیک دانلوپ به دلیل نرمی و استحکام بالا مورد استقبال بسیاری از خودروسازها و مصرف کنندگان در سراسر جهان قرار گرفته است. کمپانی دانلوپ بیشتر فعالیت خود را در کشورهایی چون آلمان – ژاپن – اندونزی و تایلند متمرکز کرده است که تمامی این محصولات مطابق با تکنولوژی روز تولید می شود.

11 - لاستیک فالکن

لاستیک فالکن یکی از زیرشاخه های گروه لاستیک سازی سومیتومو ژاپن می باشد که از سال 1983 میلادی در ژاپن اقدام به تولید انواع مختلف لاستیک می کند. بعبارت دیگر لاستیک فالکن یکی از محصولات گروه لاستیک سازی سومیتومو ژاپن می باشد که با نام و برند فالکن روانه بازار جهانی می شود. لاستیک فالکن یکی از برجسته ترین برندهای دنیا در تولید لاستیک های عملکردی با قابلیت فوق بالا (UHP ( Ultra High Performance)) برای انواع مسابقات اتومبیل رانی می باشد.

لاستیک های تولید شده با نام فالکن عمدتا در کارخانه های ژاپن , تایلند و آمریکا تولید می شوند که در حال حاضر لاستیک فالکن موجود در بازار ایران عمدتا ساخت کشور ژاپن و تایلند می باشند و یکی از لاستیکهای پرفروش در بازار ایران محسوب می شود.

12 - لاستیک لاسا

لاستیک لاسا ساخت کشور ترکیه با کیفیت فوق العاده مطابق با استاندارد های جهانی و دوستدار محیط زیست ،دیر زمانی است که در بازار ایران کیفیت و راحتی خود را به نمایش گذاشته است . لاستیک لاسا در دسته های سواری ، اسپرت ، شاسی بلند ، ون و وانتی ، کامیونت ، راهسازی و کشاورزی قابل ارائه به مشتریان گرامی در اسرع وقت به تمامی نقاط کشور می باشد .

13 - لاستیک سایلون

شرکت سایلون در سال 2002 میلادی در کشور چین تاسیس شده است. اولین کارخانه این شرکت در منطقه ملی توسعه اقتصادی و فنی چینگ دائو (Qingdao) و به مساحت 440.000 مترمربع و دومین کارخانه آن در شن‌یانگ (Shenyang) به مساحت 660.000 مترمربع و در نزدیکی بندر دالیان (Dalian) تأسیس و به بهره‌برداری رسیده است. در ادامه روند توسعه این شرکت، سومین کارخانه سایلون در سال 2013 در کشور ویتنام به بهره‌برداری رسید. این کارخانه هم اکنون با ظرفیت 20.000 تن تایر راهسازی (OTR) و 6.000.000 حلقه تایر سواری(PCR) به فعالیت می پردازد. محصولات این شرکت نتیجه همکاری گروه تحقیقاتی و فنی کارخانجات لاستیک سازی سایلون، شرکت مسناک (Mesnac) - یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات تایرسازی در جهان – و دانشگاه  چینگ دائو می‌باشد.

14 - لاستیک بن تایر

تایرهای بن تایر دارای استانداردهای (DOT,ECE, ISIRI, ISO's, Reach) و همچنین دارای گواهی میزان صوت تولیدی (S-Mark) و مقاومت غلتشی (Rolling Resistance) می باشد، که نشانه اکثر این گواهی ها بر روی دیواره تایرها درج گردیده است. تایرهای بن تایر بازه ای از محبوب ترین سایز های تایر را از قطر ۱۵ تا ۲۴ اینچ، برای اتومبیل های سواری، اتوبوس و کامیون ارائه می دهد.
استفاده از ساختار سیمی در کلیه تایرهای بن تایر به طور قطعی باعث افزایش مقاومت، پایداری در جاده و قابلیت حمل بار اضافه میشود. همچنین این ساختار، کارکرد بالا‡ و سایش یکنواخت تایر را ضمانت میکند. پتانسیل… با‡لا در افزایش کارکرد و قابلیت روکش گذاری از نتایج، ترکیب عناصر بهینه شده و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در ساخت این محصولا‡ت می باشد. امروزه بن تایر در حال توسعه محصو‡لاتش، نه تنها تایرهای مخصوص حمل… و نقل… جاده ای را مدام ارتقاء میدهد، بلکه در حال معرفی مدلهای جدیدی برای اتومبیلهای سواری، استیشنها و ماشین های راهسازی است.

 

16 - لاستیک نکسن

گروه لاستیک سازی نکسن, یکی از تولید کنندگان لاستیک در کره جنوبی می باشد که از سال 1942 میلادی آغاز به تولید تایر با سایزهای مختلف نموده است. از جمله رقبای محلی این لاستیک سازی مشهور می توان به گروه لاستیک سازی کومهو و هانکوک اشاره کرد. نام شرکت نکسن (Nexen) برگرفته شده از شعار این شرکت تحت عنوان Next Century Tire ( که معنی لغوی آن لاستیک قرن آینده است) می باشد. لازم بذکر است که این تولید کننده لاستیک در سال 1956 بعنوان اولین کمپانی لاستیک سازی کره جنوبی شناخته شده است.

پیش از نام نکسن دو نام Heung-A و وسونگ (Woosung) بروی این کمپانی قرار داشته است که از سال 2000 میلادی لاستیک های تولید شده این شرکت با نام نکسن روانه باز می شود.در حال حاضر کمپانی نکسن دارای واحد های تولیدی در کره جنوبی و چین می باشد که البته یک واحد دیگر نیز در جمهوری چک در حال راه اندازی می باشد.

1 - بارز کرمان

گروه صنعتی بارز در سال در دهه 1980 میلادی شرکتی به منظور احداث یک کارخانه تولید تایر (لاستیک)، تیوب و نوار خودروهای سواری، باری و کشاورزی در حومه شهر کرمان (کیلومتر 25 جاده جوپار) تأسیس گردید تا همزمان با آغاز سال‌های سازندگی پس از جنگ، با بهره گیری از نیروهای بومی استان کرمان ضمن توانمندسازی و ارتقاء صنعتی منطقه و کشور، زمینه اشتغال و کارافرینی را در منطقه‌ای محروم فراهم آورد. برای تحقق این امر نیز با جذب تیمی از کارشناسان زبده صنعت تایر ایران، برای اولین بار طراحی یک کارخانه ساخت تایر متخصصین ایرانی انجام شود. در ادامه فعالیت این شرکت اقدام به جذب بهترین فناوری ساخت تایر آن روز در داخل کشور نموده و پس از خرید و نصب تجهیزات و آموزش پرسنل اقدام به عرضه محصولات به بازار کشور نمود. به دلیل به روز بودن دانش و ماشین آلات و همچنین استفاده از نیروهای جوان و تحصیل کرده، در مدتی کوتاه محصولات این شرکت در بازار مصرف به نسبت سایر رقبا موقعیتی ممتاز بدست آورد.

2- یزد تایر

«یزد تایر» در سال 1364 کار خودرا در عرصه لاستیک آغاز کرد یزد تایر جز یکی از بهترین طراحان لاستیک و تیوپ در ایران است . یزد تایر با استفاده از فناوی های  روز دنیا و استفاده از تجهیزات پیشرفته و همچنین کار کردن با همکاران حرفه ای و ارائه محصولات باکیفیت توانست استاندارد های‌ ملی و بین المللی را کسب کند.تولیدات جدید یزد تایر با مشارکت شرکت وردشتاین هلند در نیمه دوم سال 92 به بازار عرضه شده است محصولات جدید تایرهای رادیال سیمی از سری V  می باشند که قابلیت تحمل سرعت 240 کیلومتر در ساعت را داشته و برای اولین بار در کشور ساخته می شوند این دسته از تایرها که تاکنون همگی از خارج وارد می شده است در تعداد محدودی از خودروهای ساخت داخل مانند مگان  و مزدا و برخی از اتومبیل های وارداتی بکار می روند.

3 - لاستیک دنا

شرکت تولیدی لاستیک دنا در سال 1353 با مشارکت بریجستون ژاپن و با نام بریجستون ایران تاسیس و در سال 1355 با ظرفیت بیست هزار تن در سال انواع تایر بایاس در گروههای سواری ، وانتی ، اتوبوسی ، باری و کشاورزی ، تایرهای رادیال سواری و همچنین تیوب و فلپ آغاز بکار کرد . پس از انقلاب اسلامی در سال 1359 شرکت تحت پوشش سازمان صنایع ملی قرار گرفت و در سال 1363 کلیه ی سهام بریجستون ژاپن به سازمان صنایع ملی منتقل گردیده و همزمان به شرکت تولیدی لاستیک دنا تغییر نام داده شد . 

4 - ایران تایر

شرکت تولیدی ایران تایر تولید کننده انواع لاستیک خودرو و تایرهای وانتی، باری، اتوبوسی، کشاورزی و تایرهای راه سازی می باشد. این شرکت در سال 1343 تأسیس و از سال 1344 با نام شرکت جنرال تایر و رابر ایران به بهره برداری رسید. انواع تایر خودرو تولیدی شـرکت ایران تایر شامل سایزهای مختلف تایر بایاس و تایر رادیال نخی است که همگی با نام تجاری ایران تایر عرضه می شوند. شرکت ایران تایر(سهامی عام) در سال 1344 با ظرفیت سالانه 4000 تن تایر خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و پس از اجرای دو طرح توسعه، ظرفیت تولیدی خود را به 26000 تن تایر خودرو در سال افزایش داد.  هم اکنون 5/14درصد از سهم بازار لاستیک خودرو را در اختیار دارد. که از این مقدار حدود 17% فروش شرکت به صورت تایرهای O.E به خودروسازان، 13% به سازمانها و ارگانها و 70% آن به بازار عرضه می شود.

5 -  لاستیک گلدستون

شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به عنوان بزرگترین کارخانه لاستیک سازی شمال غرب کشور در شش کیلومتری شهر اردبیل احداث و با توجه به اهمیت و نقش تولیدات داخلی در افزایش درآمد ملی و همچنین توسعه صادرات غیر نفتی و نیز به منظور نیل به خودکفایی در زمینه ساخت تایر با بهره گیری از آخرین تکنولوژی در زمینه ساخت انواع تایر از سال 1376 فعالیت تولیدی خود را آغاز نمود و نام تجاری (گلدستون) را برای محصولات خود برگزید.

 ظرفیت اولیه شرکت 25000 تن در سال (انواع تایر، تیوپ و  نوار فلاپ وسایط نقلیه سنگین ) بود که با گذشت مدت زمان کمی به 35000 تن در سال ارتقاء یافت . نام تجاری گلدستون پس از معرفی به بازار دیری نپایید که مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت و این استقبال مسئولیت سنگین تری را بر دوش مدیران سازمان گذاشت. با افزایش تولید، در حال حاضر ظرفیت کارخانه 40000 تن در سال میباشد که بیش از 30 سایز تولیدی (لاستیک سبک، سنگین و کشاورزی ) را نیز در برنامه کاری خود جای داده است و با اتکال به خداوند منان این ظرفیت در آینده با اجرای طرح های توسعه افزایش خواهد یا فت .راهبرد مجتمع پیوند با انواع مشتریان می باشد که در این راستا تا کنون توانسته است پیوند مناسبی با خودرو سازها از جمله ایران خودرو و سایپا که دو شرکت بزرگ تولید کننده خودرو سواری در کشورمی باشند برقرار نماید و با افزایش ظرفیت تولیدی جهت تایرهای سواری رادیال (tubeless)هم اکنون سهم قابل ملاحظه ای در تامین نیاز خودروسازهای موفق ایرانی دارد.

6 - لاستیک پیروزی

شرکت لاستیک پارس بزرگ‌ترین تولیدکننده تایرسنگین در ایران با 20سال تجربه در امر تولید تایر است که ظرفیت اسمی آن 40هزار تن در سال بوده و تولیدات شرکت شامل انواع تایرهای کامیونی، اتوبوسی، وانتی و سواری است که با نام پیروزی برای استفاده در شرایط گوناگون عرضه می‌شود. یکی از ویژگی‌های شرکت لاستیک پارس اختصاص حدود 90درصد از ظرفیت تولید به تایرهای سنگین است که در این راستا می‌توان به جرات ادعا نمود که بخش اعظم صنعت حمل‌و‌نقل و ناوگان سنگین کشور بر دوش تایر پیروزی است.
1 - محصولات شرکت لاستیک پارس دارای 4سال گارانتی است، به این معنا که از زمان تولید (تاریخ تولید طی شماره سریال بر روی تایر حک شده است) تا مدت 4سال چنانچه عیبی ناشی از تولید در تایر مشاهده شود پس از کارشناسی و تایید عیب طبق ضوابط شرکت غرامت پرداخت خواهد شد.
2 - شرکت لاستیک‌پارس جهت جلب رضایت مشتری و ارائه خدمات پس از فروش، ضمن استقرار یک مرکز در تهران برای پاسخگویی به مصرف‌کنندگان، با اعزام تیم کارشناسی به شهرستان‌ها و محل نمایندگی‌ها و بازدید از تایرهای احیانا خسارتی سعی بر ارائه هر چه بهتر خدمات پس از فروش دارد.

7 - لاستیک البرز (کیان تایر)

شرکت بی. اف .گودریچ در سال ۱۸۸۰ میلادی – ۱۲۵۹ شمسی در آمریکا تاسیس شد و نام شرکت برگرفته از شخصی بنام بنیامین فرانکلین گودریچ که ایشان پزشک و کار آفرین بود و در توسعه صنعت ساخت تایر های تیوبلس و بادی با استفاده از کائوچوهای مصنوعی و نخهای نایلونی ابتکارات و ابداعات زیادی بر جای گذاشت .

این کارخانه توسط سهامداران داخلی و بی. اف . گودریچ باشماره ثبت ۶۵۶۳ در خردادماه ۱۳۳۷ تاسیس و در اسفندماه ۱۳۳۹ مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ با واگذاری سهام بی. اف . گودریچ ،به صورت خصوصی در آمد و نام آن در دیماه ۱۳۵۵ به شرکت تولیدی کیان تایر تغییر پیدا نمود .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کارخانه تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و به فعالیت تولیدی اش ادامه داد. در سال ۱۳۷۵ با توجه به صلاحدید مسئولین کشور بخشی از سهام به بخش خصوصی واگذار شد و با تغییرات اساسی و تکنولوژی مدرن و تغییر قالبهای تایر ، سهامداران وقت نام شرکت را در مهرماه۱۳۸۰ به لاستیک البرز تغییر دادند .

8 - کویر تایر

شرکت کویرتایر در اواخر سال 1366 با سرمایه یک میلیون ریال تأسیس گردید و عملیات اجرایی احداث کارخانه براساس موافقت اصولی صادره از وزارت صنایع و با ظرفیت اسمی 25.500 تن از نیمه دوم 1370 در زمینی به مساحت 112 هکتار در شهرستان بیرجند آغاز گردید و در نوزدهم مهر ماه سال 1377 با صرف 350 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ارزبری 84 میلیون دلار به بهره‌برداری رسید.  شرکت کویرتایر بزرگترین واحد صنعتی استان خراسان جنوبی است که در حال حاضر بیش از 15 درصد از تایر تولیدی کشور (به لحاظ وزنی) و بیش از 22 درصد از تایر تولیدی کشور (به لحاظ عددی) در این کارخانه تولید میگردد.

شرکت کویرتایر اولین شرکت تایرساز ایرانی است که دانش فنی طراحی و تولید تایرهای رادیال بلت سیمی و بدون تیوب سواری (نسل برتر تایر) را از شرکت ماتادور اسلواکی یکی از خوشنام ترین شرکتهای اروپا خریداری نموده است. ماشین‌آلات و تجهیزات نصب شده در خط تولید شرکت کویرتایر از برندهای مشهور اروپا و ژاپن با تکنولوژی های نوین خریداری شده است که به علت مجهز بودن به سیستم های پیشرفته کنترلی و ابزار دقیق ازجهات متعددی در صنعت تایر کشور منحصر به فرد می باشد.

9 - لاستیک خوزستان

شرکت لاستیک خوزستان درسال 1370 تاسیس و درسال 1376 پس از انتقال خطوط تولید تیوب شرکت ایران تایر به بهره برداری رسیده است. ظرفیت ابتدایی تولید این شرکت 1500 تن در سال بوده که پس از اجرای دو مرحله توسعه و اضافه نمودن 14دستگاه پرس پخت هم اکنون با ظرفیت 3500 تن انواع تیوب خودروهای سبک و سنگین درحال کار می باشد. این شرکت در اویل سال 1392 با تصویب شدن طرح تولید تیوب موتورسیکلت در بنیاد مستضعفان، اقدام به اجرای این پروژه نمود که با تلاش همه جانبه و استفاده از منابع داخلی با تکیه بر ساخت داخل، تولید تیوب موتور سیکلت از آبان 93 آغاز شد.